Agata Śmiłowicz -Osińska
Paulina Gajzler
Agata Śmiłowicz -OsińskaPaulina Gajzler
jest specjalistą w zakresie nauk o kształtowaniu mowy w okresie rozwoju dziecka, a także na późniejszych etapach życia człowieka. Łączy w sobie cechy psychologa, filologa oraz terapeuty. Jego zadaniem jest zwalczenie problemów z prawidłową komunikacją językową.
Specjalista z zakresu logopedii zajmuje się także kształtowaniem umiejętności językowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Jego zawód wymaga od niego rzetelnej wiedzy medycznej, psychologicznej oraz pedagogicznej.
Terapia logopedyczna to całość specyficznych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się -od prostych wad wymowy po niemożność mówienia włącznie.
Oddziaływania te mają na celu:
• usuwanie zaburzeń mowy,
• przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
• nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
• wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
• wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej,
• likwidację przyczyn i skutków pierwotnych oraz skutków wtórnych, do których zalicza się zarówno psychologiczne, jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy.
W przebiegu terapii wyróżnia się trzy stałe etapy: wstępny, właściwy i końcowy. Do etapu wstępnego zaliczyć możemy wszystkie ćwiczenia, które poprzedzają właściwe postępowanie terapeutyczne, np.: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, narządów artykulacyjnych, słuchowe, ogólnej sprawności motorycznej, ćwiczenia poszczególnych funkcji psychicznych (takich jak uwaga, pamięć), ćwiczenia spostrzegawczości. Te ćwiczenia mogą stanowić integralną część etapu właściwego, jednak należy wtedy rozbudować lub zawęzić ich określone partie. Etapy właściwy i końcowy są specyficzne dla różnych rodzajów terapii dla różnych zaburzeń mowy. Terapia logopedyczna jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka i polega na budowaniu podstawowych kompetencji językowych takich jak: językowa, komunikacyjna i kulturowa.
Istnieje kilka zasad, którymi powinien się kierować logopeda Kalisz podczas planowania oraz prowadzenia terapii. Należą do nich:
• zasada wczesnej rozpoczynania terapii – w przypadku stwierdzenia zaburzenia należy jak najszybciej rozpocząć terapię, ponieważ wczesna interwencja skraca czas trwania terapii oraz zwiększa jej efektywność
• zasada indywidualizacji – indywidualnego podejścia w sensie dostosowania środków, metod i pomocy do potrzeb pacjenta, jak i w znaczeniu prowadzenia zajęć indywidualnie
• zasada wykorzystywania wszelkich możliwości pacjenta – należy angażować maksymalną liczbę zmysłów i wykorzystywać posiadane przez pacjenta umiejętności
• zasada kompleksowego oddziaływania – oznacza holistyczne podejście do pacjenta oraz współprace z pozostałymi terapeutami pacjenta
• zasada aktywnego i świadomego udziału – należy stale pobudzać zainteresowanie oraz poziom motywacji pacjenta
• zasada współpracy z najbliższym otoczeniem – pacjent oraz jego najbliżsi mają prawo do rzetelnej informacji na temat rodzaju, stopnia i przyczyny zdiagnozowanych zaburzeń
• zasada systematyczności – zajęcia powinny być prowadzone systematycznie. Terapia logopedyczna powinna przebiegać według z góry ustalonych reguł i schematów
• zasada stopniowania trudności – terapię należy zaczynać od zadań najłatwiejszych dla danego pacjenta do coraz trudniejszych, przechodząc od elementów znanych do mniej znanych i nowych.
Prawidłowy rozwój mowy jest warunkiem właściwego rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka. Dlatego tak ważne jest wspieranie rozwoju mowy dziecka już od najwcześniejszych chwil jego życia. Zdolność nawiązywania relacji z otoczeniem jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Zdrowe, prawidłowo rozwijające się niemowlę wyposażone jest w „narzędzia” już od urodzenia służące komunikacji: umiejętność skupiania wzroku na twarzy dorosłego, płacz, uśmiech, później głużenie, gaworzenie.
Brak zdolności komunikacji, sygnalizowania swoich potrzeb, mogą być sygnałem zaburzeń w rozwoju dziecka. Nieprawidłowa, niewyraźna wymowa, ubogi zasób słownictwa -to częste przyczyny trudności szkolnych i niepowodzeń w kontaktach rówieśniczych. Zaburzenia w rozwoju mowy wpływają niekorzystnie na poczucie
własnej wartości i kształtowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby.
Metody terapii logopedycznej dobierane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami i
możliwościami poznawczymi każdego pacjenta.
Skontaktuj się z nami. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania. Możesz też dokonać rezerwacji on-line.
Możliwość płatności kartą płatniczą
Dla wygody i bezpieczeństwa wprowadziliśmy możliwość płatności kartą płatniczą
Psycholog Kalisz
Psycholog dziecięcy Kalisz
Psycholog dzieci i młodzieży Kalisz
Psychoterapia Kalisz
Psychodietetyk Kalisz
Psycholog On-Line
TUS Kalisz
Zajęcia grupowe dla dzieci
Konsultacje psychologiczne Kalisz
Depresja Kalisz
Terapia autyzmu Kalisz
Terapia zespołu aspergera Kalisz
Terapia rodzin Kalisz
Logopeda Kalisz
Pedagog Kalisz
Terapia logopoedyczna Kalisz
Terapia pedagogiczna Kalisz
Terapia koncentracji uwagi Kalisz
Terapia ręki Kalisz
Terapia integracji sensorycznej Kalisz
Terapia SI Kalisz
Copyright © 2022 Centrum Rozwoju APERIO
Copyright © 2022 Centrum Rozwoju APERIO